Chemie

Vyučující ve školním roce 2023/2024

Obsah učiva chemie

Podrobný přehled učiva je s levé části okna v sekci ŠVP.

Předmět chemie

Nižší gymnázium:

Sekunda

Historie chemie, látky, směsi, složení směsí, voda, vzduch, prvky a sloučeniny, periodická soustava prvků, stavba atomů a molekul, významné prvky – kovové a nekovové, chemické reakce, chemické rovnice, dvouprvkové sloučeniny, kyseliny a zásady, neutralizace.

Tercie

Soli, organická chemie, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků, přírodní látky, výpočty z chemických rovnic, výpočty složení roztoků, redukce a oxidace.

Kvarta

Průmyslová chemie, technologie vody, technické plyny, technické kovy, stavební pojiva, skla, průmyslová hnojiva, průmyslově významné chemikálie, paliva, papír, polymery, biotechnologie.

Vyšší gymnázium:

Kvinta a 1. ročník

Stavba látek, výpočty, stavba atomu, molekuly, vazby, názvosloví anorganických látek, chemické reakce a rovnice reakcí, směsi, heterogenní a homogenní, roztoky, kyseliny a zásady, vodík a p–prvky periodické tabulky.

Sexta a 2. ročník

s–prvky, d–prvky a f–prvky periodické tabulky, komplexní sloučeniny, organická chemie, uhlík a jeho vaznost, uhlovodíky, zdroje uhlovodíků, deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, dusíkaté deriváty).

Septima a 3. ročník

Pokračování derivátů uhlovodíků, kyslíkaté deriváty, substituční a funkční deriváty karboxylových kyselin, syntetické polymery a makromolekulární látky, přírodní látky (heterocykly, terpeny, steroidy, alkaloidy, lipidy, sacharidy, bílkoviny a nukleové kyseliny), biochemie, složení živých soustav, enzymy, vitamíny a hormony, metabolické přeměny látek.

Seminář z chemie

Probíhá jako dvouletý (ve 3. a 4. ročníku vyššího gymnázia) nebo jednoletý (pouze ve 4. ročníku vyššího gymnázia). Jedná se o rozšiřující učivo chemie, přípravu k maturitě, přijímacím zkouškám a k dalšímu studiu na VŠ.

Znalosti z chemie jsou nutné pro studium všech VŠ se zaměřením:

  • lékařství (klasické, stomatologie i veterinární, zdravotní nástavby a vyšší odborné školy, hygiena),
  • farmacie (včetně toxikologie a jiných oborů),

  • chemické (potravinářství, technologie, ochrana životního prostředí),

  • učitelství (chemie, biologie, geologie),

  • biologie a geologie,

  • zemědělství a lesnictví,

  • školy s technickým zaměřením.

Náplň semináře

Názvosloví a výpočty, chemické reakce a rovnice, chemická kinetika, termochemie, moderní chemické metody (spektrometrie, uhlíková metoda…), seminář je možné modifikovat podle zájmu, potřeb a zaměření studentů.
Laboratorní práce

V průběhu studia chemie studenti absolvují chemická praktika v laboratoři. Vykonávají zde práce, které doplňují teoretickou výuku.

Nižší gymnázium:

1× za měsíc 2 hodiny v průběhu kvarty

Vyšší gymnázium:

1× za 14 dnů 2 hodiny v průběhu sexty a druhého ročníku.

Učebnice chemie

Učebnice pro nižší gymnázium:

  • Chemie 8 – úvod do obecné a anorganické chemie + pracovní sešit (Mach, Plucková, Šibor; Nová škola) – UČEBNICI PŮJČUJE ŠKOLA
  • Chemie 9 – úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů + pracovní sešit (Šibor, Plucková, Mach; Nová škola) – UČEBNICI PŮJČUJE ŠKOLA
  • Chemie I pro 8. r. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií + pracovní sešit (Karger, Pečová, Peč; Prodos) – DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO SEKUNDY A TERCIE
  • Chemie II pro 9. r. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií + pracovní sešit (Karger, Pečová, Peč; Prodos) – DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO SEKUNDY A TERCIE
  • Základy chemie 1 + pracovní sešit (Beneš, Pumpr, Banýr; Fortuna) – DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO SEKUNDY A TERCIE
  • Základy chemie 2 + pracovní sešit (Beneš, Pumpr, Banýr; Fortuna) – DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO TERCIE A KVARTY
  • Základy chemie – klíč k úspěšnému studiu (s CD – ROM) (Beneš, Pumpr, Adamec, Janoušková; Fortuna)
  • Chemie pro 8. ročník ZŠ + pracovní sešit (Čtrnáctová; SPN)
  • Chemie pro 9. ročník ZŠ + pracovní sešit (Novotný; SPN)
  • Chemie 8 – učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia + pracovní sešit s přílohou Přehled učiva (Škoda, Doulík; Fraus) – DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO SEKUNDY A TERCIE
  • Chemie 9 – učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia + pracovní sešit s přílohou Přehled učiva (Škoda, Doulík; Fraus)– DOPORUČENA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTÍ PRO SEKUNDY A TERCIE
  • Chemie 1 pro ZŠ, OŠ a nižší ročníky gymnázií + pracovní sešit (Honza, Mareček, Honzová; Prodos)
  • Chemie 2 pro ZŠ, OŠ a nižší ročníky gymnázií + pracovní sešit (Honza, Mareček, Honzová; Prodos)
  • Přehled učiva chemie – doplňující studijní materiál (Ingram, Whitehead, Gallagherová; Svojtka)
  • Chemie (Chrisholm, Johnson; Vydavatelství a nakladatelství Blesk Ostrava)
  • Velká ilustrovaná encyklopedie – F, CH, B (kolektiv autorů; Fragment, KMa)
  • Nebojte se chemie (Los, Hejsková, Klečková; Scientia)
  • Chemie se nebojíme (Los, Hejsková, Klečková; Scientia)
  • Chemie pro základní a občanskou školu (Beneš, Pumpr; Kvarta nakladatelství a vydavatelství)
  • Chemie na každém kroku + laboratorní cvičení (Bílek, Rychtera; MOBY DICK Praha)
  • Chemie krok za krokem + laboratorní cvičení (Bílek, Rychtera; MOBY DICK Praha)
  • Poznáváme chemii 1. sešit (Čtrnáctová, Zemánek, Svobodová; SPN)
  • Poznáváme chemii 2. sešit (Čtrnáctová, Zemánek, Svobodová, Dušek; SPN)
  • Poznáváme chemii 3. sešit (Čtrnáctová, Zemánek, Svobodová, Novotný, Sejbal; SPN)
  • Chemie v sešitě (Beneš, Pumpr, Svobodová; Fortuna)
  • Znáte obecnou chemii? – pracovní sešit (Čtrnáctová, Vaňková; Prospektrum)
  • Znáte anorganickou chemii? – pracovní sešit (Čtrnáctová, Vaňková; Prospektrum)
  • Znáte organickou chemii? – pracovní sešit (Dundr, Klímová; Prospektrum)
  • Co víme o chemických prvcích a anorganických sloučeninách 7 – pracovní sešit (Čtrnáctová, Vaňková; Prospektrum)
  • Co víme o organických sloučeninách a průběhu chemických reakcí 8 – pracovní sešit (Čtrnáctová, Vaňková, Klímová; Prospektrum)
  • Chemie – pracovní sešit pro 7. a 8. ročník ZŠ (Beneš, Pumpr; Kvarta nakladatelství a vydavatelství)
  • Procvičujeme a doplňujeme si chemii – 1. sešit (Čtrnáctová, Vaňková; SPN)
  • Procvičujeme a doplňujeme si chemii – 2. sešit (Čtrnáctová, Vaňková, Klímová; SPN)
  • Pracovní listy z chemie pro 7. r. ZŠ (Kolský, Pečivová, Jaroš; Fortuna)
  • Pracovní listy z chemie pro 8. r. ZŠ (Kolský, Pečivová, Bechyňová; Fortuna)

Některé z těchto učebnic (ale i spoustu dalších) je možné si bezplatně na celý školní rok zapůjčit v knihovně v učebně chemie – v případě zájmu kontaktujte vyučující chemie.

Učebnice pro vyšší gymnázium:

  • Přehled středoškolské chemie (Vacík; SPN)
  • Chemie pro spolužáky – Obecná chemie I + pracovní sešit (Obrátil, Sáblík; Prospolužáky.cz)
  • Chemie pro spolužáky – Obecná chemie II + pracovní sešit (Obrátil, Sáblík; Prospolužáky.cz)
  • Chemie pro spolužáky – Anorganická chemie + pracovní sešit (Halík; Prospolužáky.cz)
  • Chemie 1. díl (Mareček, Honza; Proton)
  • Chemie 2. díl (Mareček, Honza; Proton)
  • Chemie 3. díl (Mareček, Honza; Proton)
  • Sbírka příkladů pro studenty středních škol (Mareček, Honza; Proton)
  • Názvosloví organických sloučenin (Mareček, Honza; Proton)
  • Názvosloví organické chemie (Fikr, Kahovec; Rubico)
  • Chemie v kostce I (Kotlík, Růžičková; Fragment)
  • Chemie v kostce II (Kotlík, Růžičková; Fragment)
  • Chemie v kostce – přepracované vydání 2009 (Kotlík, Růžičková; Fragment)
  • Cvičení k chemii v kostce (Kotlík, Růžičková; Fragment)
  • Testy z přírodních věd v kostce (Kotlík, Růžičková; Fragment)
  • Chemie pro gymnázia I. díl (Vacík a kol.; SPN)
  • Chemie pro gymnázia II. díl (Pacák a kol.; SPN)
  • Chemie pro gymnázia III. díl (Čársky a kol.; SPN)
  • Chemie pro střední školy (Banýr, Beneš; SPN)
  • Chemie pro střední školy 1a (Kratochvíl, Muck, Svoboda, Flemr, VŠCHT; Scientia)
  • Chemie pro střední školy 1b (Kratochvíl, Muck, Svoboda, Flemr, VŠCHT; Scientia)
  • Chemie pro střední školy 2a (Kratochvíl, Muck, Svoboda, Flemr, VŠCHT; Scientia)
  • Chemie pro střední školy 2b (Kratochvíl, Muck, Svoboda, Flemr, VŠCHT; Scientia)
  • Odmaturuj z chemie (kolektiv autorů; Didaktis)
  • Chemie – komplexní příprava k přijímacím zkouškám na VŠ (Holinka; Nakladatelství Radek Veselý)
  • Organická chemie (Janeczková, Klouda; Nakladatelství Pavel Klouda)
  • Základy biochemie (Klouda; Nakladatelství Pavel Klouda)
  • Biochemie (Odstrčil; NCO NZO Brno)
  • Přehled biochemie pro studenty SŠ (Pavel Peč; Olomouc)
  • Přehled organické chemie a novela názvosloví (Pavel Peč; Olomouc)
  • Přehled anorganické chemie, termochemie, reakční kinetiky a analytické chemie (Pavel Peč; Olomouc)
  • Jak porozumíme chemickým vzorcům a rovnicím (Fikr; Barrister & Principal)

Některé z těchto učebnic (ale i spoustu dalších) je možné si bezplatně na celý školní rok zapůjčit v knihovně v učebně chemie – v případě zájmu kontaktujte vyučující chemie.

Laboratoře z chemie

Protokoly pište na čistý papír A4, na kterém je výše uvedená hlavička. Můžete si ji překreslit, nemusí to být nezbytně tato. Protokoly odevzdávejte vždy v pondělí dalšího týdne po práci (mezi velkou přestávkou a 8. školní hodinou). V případě předvídané nepřítomnosti na odevzdávání jej přineste dříve. V případě nemoci v den odevzávání je nutné jej přinést ihned po návratu do školy.

Žádný protokol nemůže být kopie jiného, cizího!

Oborové dny

Oborové dny se začaly na Gymnáziu Ostrov pořádat ve školním roce 2007/2008. V těchto dnech si studenti sami vybírají předmět a vyučujícího, se kterým budou poznávat jeho předmět netradiční formou.

Oborové dny školního roku 2007/2008

V tomto školním roce byly ve dvou dnech uskutečněny dvě exkurze se zaměřením na hornictví a jeho dopad na krajinu v Karlovarském kraji. Navštívili jsem Hornické muzeum v Krásně a Štolu číslo jedna v Jáchymově. 

Oborové dny školního roku 2008/2009

V červnu jsme během tří propršených dnů realizovali jednu exkurzi a dva výlety.

Pro velký úspěch z loňska jsme opět navštívili Štolu číslo jedna v Jáchymově s profesionálním výkladem historika Krajského muzea Sokolov Rudolfa Kříže (na obrázku), kterému za výklad i za jeho čas děkujeme.

Další dva deštivé dny jsme zkoumali rozdíly horské a podhorské přírody. Cestou přírodní rezervací Božídarský Špičák moc vidět nebylo, zato můžeme říci, že studenti byli až v oblacích. I tak jsme viděli např. vzácnou masožravou tučnici obecnou. Poslední den jsme mokli cestou po nově otevřené naučné stezce oborou Hájek. Odměnou za vytrvalost nám byl pohled na daňky skvrnité a muflony obecné.

Oborové dny školního roku 2009/2010

Spolu s nadšenci předmětů chemie, biologie a ekologie jsme navštívili středověkou štolu Marie Pomocné na Měděnci. I přes velkou vzdálenost, kterou musela překonat pěší skupina výpravy se akce setkala s úspěchem, zvláště při dohánění vlaku. Druhý den jsme obdivovali Podkrušnohorské technické muzeum v Mostě s jeho autentickou technikou. Nakonec došlo i na opékání vuřtů, které se nám moc líbilo. Fotografie z obou akcí jsou ve fotogalerii.

Oborové dny školního roku 2016/2017

Po několika letech se na naší škole opět začaly pořádat oborové dny. Protože jsme nejen chemici a biologové, ale také velcí obdivovatelé přírody, nabídli jsme studentům pěší výlety s tématikou "voda v krajině". V prvním dni jsme navštívili německé přehradní nádrže Markersbach a Cranzahl. Druhý den jsme pak došli do Kyselky, kde jsme navštívili rozhlednu Bučina a Mattoniho muzeum. Pěší výlety jsme si všichni náležitě užili a určitě na ně budeme rádi vzpomínat.

Oborové dny školního roku 2018/2019

Po roční pauze, způsobené stavnou nového koridoru, jsme navštívili Kladsku a tamní rašeliniště. Velkým zážitkem pro všechy byla návštěva Domu přírody Slavkovského lesa na Kladské. V něm jsme pozorovali řadu nádherných exponátů a 3D projekci o místní přírodě.

Chemická olympiáda 

Naši studenti jsou úspěšnými řešiteli mnoha kategorií a kol (i mezinárodních), pravidelně se umísťují na prvním a dalších místech krajských kol (více ve „Výsledkových listinách“ a v sekci „Úspěšní studenti chemie“).

Rozdělení soutěže

Kategorie Chemické olympiády:

D – nižší gymnázium a základní školy

C – kvinty, sexty, první a druhé ročníky, popř. nižší

B – sexty, septimy, druhé a třetí ročníky, popř. nižší

A – septimy, oktávy, třetí a čtvrté ročníky, popř. nižší

Kola Chemické olympiády:

školní, okresní, krajské – pro kategorii D

školní, krajské – pro kategorie C a B

školní, krajské, ústřední, mezinárodní – pro kategorii A 

Informace o Chemické olympiádě a zadání úloh

Organizační řád, harmonogram ročníku, zadání úloh a výsledkové listiny všech krajských a ústředních kol a další informace jsou na stránkách Chemické olympiády:

https://olympiada.vscht.cz/cs/

(zadání aktuálních úloh školního kola je v sekci "letošní ročník" ve formátu PDF)

Harmonogram ročníku a výsledkové listiny okresních a krajských kol spolu s propozicemi všech krajských kol jsou na novém portálu Karlovarského kraje. Informace o něm mají ředitelé škol.

Školní kola

Výsledkové listiny školních kol jsou vyvěšeny na nástěnce vedle učebny chemie.

Krajská kola

Na naší škole byla v minulosti pořádána krajská kola všech čtyř kategorií. Informace o nich spolu s výsledkovými listinami a propozicemi jsou vždy aktuální na portálu Karlovarského kraje.

KSICHT

KSICHT není narážka vyučujících na obličeje studentů před písemkou z chemie! Jedná se o velmi zajímavou a poučnou soutěž. Přesně o Korespondenční Seminář Inspirovaný Chemickou Tématikou. Celostátní soutěž vymýšlejí a vyhlašují studenti Vysoké školy chemicko–technologické. Úlohy této soutěže jsou velmi zábavné, nesnadné a většinou velmi poučné i pro vyučující. Naši studenti se často a rádi této soutěže účastní. Zde je odkaz na stránky této soutěže, kde jsou i výsledkové listiny a je zde možno najít umístění našich studentů:

http://ksicht.natur.cuni.cz/aktualni-rocnik

Úspěšní studenti chemie

Naše gymnázium mělo a má několik studentů, kteří si zaslouží čestné místo mezi nejúspěšnějšími studenty chemie v České republice a dokonce i na světě. Dík za to patří RNDr. Vladimíru Vítovi, který je po mnoho let vedl a vede k takovýmto výsledkům nejen v hodinách chemie, ale i ve svém volném čase. Zde je jejich výčet spolu s jejich úspěchy (protože úspěchy stále přibývají, je tento stav k roku 2016 a bude dále aktualizován). Protože aktivní studenti neustále přidávají jeden úspěch za druhým, uvádíme zde jen ty, kteří již svou skvělou dráhu na naší škole ukončili. Úspěchy dosud studujících je možné nalézt na úvodní stránce mezi novinkami.

Řazení je chronologické:

Jiří Špička

Reprezentoval ČR v letech 1992 a 1993 na ICHO v USA a Itálii (čestné uznání a stříbrná medaile). Dnes šéf ekonomického oddělení Ústavu molekulární genetiky AV ČR.

Eva Pluhařová 

Reprezentovala ČR v letech 2002, 2003, 2004, 2005 na ICHO v Holandsku, Řecku, Německu a na Taiwanu (postupně – bronz, stříbro, zlato, zlato). Tím je historicky nejúspěšnější chemik České republiky na studentské úrovni. V roce 2010 dokončila úspěšně studium PřF UK a FCHI na VŠCHT (z obou fakult má červený diplom). V roce 2014 obhájila doktorskou práci a obdržela titul PhD. Pracuje též jako výzkumná pracovnice na Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Dokončila stáž v Paříži a pracuje jako samostatná vědecká pracovnice na Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského AV ČR.

Jiří Jenčík

Reprezentoval ČR v roce 2005 na ICHO na Taiwanu a přivezl si bronz.

Michaela Paseleková 

V roce 2006 se jako výtězka krajského kola zúčastnila celostátního kola CHO.

Veronika Fořtová 

V letech 2007 a 2008 se zúčastnila celostátních kol CHO a pokaždé byla úspěšnou řešitelkou.

Jan Hynek 

V roce 2009 zaujal 10. místo v celostátním kole CHO. Stal se účastníkem užšího soustředění před ICHO (mezinárodním kolem). Vystudoval chemii na PřF UK a pokračuje na doktorském studiu.

Lukáš Vrzal

V roce 2009 zaujal 21. místo v celostátním kole CHO. Vystudoval fakultu chemicko–inženýrskou na VŠCHT.

Pavel Hozák

V roce 2010 zaujal 18. místo v celostátním kole CHO. Vystudoval fakultu chemicko–inženýrskou na VŠCHT. Pokračuje v doktorském studiu.

Adam Pěnkava

V roce 2010 zaujal 19. místo v celostátním kole CHO.

Tomáš Martinek

V roce 2010 reprezentoval v celostátním kole CHO. Vystudoval fakultu chemicko–inženýrskou na VŠCHT. Dnes pokračuje v doktorském studiu.

Vladimír Palivec

V roce 2011 obsadil v celostátním kole 9. místo. V boji o účast v mezinárodní chemické olympiádě se propracoval na 6. místo a jen o tři body mu unikl postup na ICHO v Ankaře. Vystudoval fakultu chemicko–inženýrskou na VŠCHT a magisterské studium na PřF UK Praha. Pokračuje v doktorském studiu.

Lucie Madajová

Dvakrát reprezentovala v celostátním kole. V roce 2012 dosáhla 10. místa, bojovala o účast v kole mezinárodním.

Adam Přáda

V roce 2012 obsadil 9. místo v celostátním kole CHO a účastnil se bojů o mezinárodní kolo. V roce 2013 obsadil v celostátním kole 2. místo, následně reprezentoval ČR na ICHO v Moskvě a přivezl stříbrnou medaili. V roce 2014 v celostátním kole zvítězil a reprezentoval na ICHO v Hanoi a odtud přivezl zlatou medaili. Vystudoval přírodní vědy na prestižní univerzitě v Cambridge. Pokračuje tamtéž v doktorském studiu.

Jan Šugar

V roce 2014 obsadil 3. místo v celostátním kole CHO, v roce 2015 obsadil 2. místo v celostátním kole CHO a v Baku na 47. Mezinárodní Chemické olympiádě získal stříbrnou medaili. V roce 2016 obsadil 13. místo v celostátním kole CHO. V současné době studuje na Vysoké škole chemicko-technologické.

Pavel Zelenka

V roce 2016 obsadil 3. místo v celostátním kole CHO a v průběhu soustředění se probojoval na 48. Mezinárodní Chemickou olympiádu v Tbilisi, kde získal bronzovou medaili. V současné době studuje na Vysoké škole chemicko-technologické.

Zdeněk Leitner

V roce 2014 obsadil 11. místo v celostátním kole CHO kategorie B. V dalších letech pak v celostátních kolech CHO kategorie A obsadil tato místa: desáté, čtvrté a sedmé. Ve všech třech případech se nominoval do odborných soustředění před Mezinárodní CHO. V současné době studuje Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy.

Vojtěch Laitl

Trojnásobný účastník celostátního kola CHO (2017, 2018, 2019). V roce 2019 získal 8. místo. Ve všech třech ročnících se účastnil výběrového soustředění k Mezinárodní CHO. Získal také ocenění v projetku Česká hlavička 2017 - Ingenium - "Computer Science" za 2. místo v ČR. V roce 2019 v soutěží SOČ získal 2. místo v ČR v oboru fyzika. V současnosti studuje na Vysoké škole chemicko-technologické.

O chemii na závěr

Chemie je určitě velmi půvabnou, fascinující, zajímavou a překvapující vědou (ze studentstva s tímto názorem souhlasí málokdo). Ovšem také náročnou (s tímto tvrzením souhlasí všichni studenti) a bohužel dosti opomíjenou (naštěstí pro většinu studentů) součástí všeobecného studia. 

Přes všechny pomluvy si chemie na našem gymnáziu nachází mnoho zastánců fascinovaných pokusy a informacemi využitelnými v běžném životě. Často pak zůstanou věrni chemii celý život. A i když nezůstanou, tak si dobře uvědomují, že jim nesmírně rozvinula myšlení, prostorovou představivost a logické uvažování. Tyto dovednosti pak využijí v každém oboru, kterému se budou věnovat.

Že je chemie vším možným, ale ne vědou nudnou, dokazuje i poloha učebny ve škole – v oddělené sekci ve druhém patře. Proč? Mimo jiné se totiž z učebny ozývají salvy smíchu, výkřiky obdivu, překvapení a občas i hrůzy linoucí se z vedlejší chemické laboratoře.

Chemická laboratoř po rekonstrukci
Učebna chemie
Chemická laboratoř před rekonstrukcí